Wilds matematiksida innehåller bland annat
mina matematiktexter och program.
Jag jobbar sedan 2004 som lärare i matematik och fysik vid Europaskolan i Strängnäs. Efter en magisterexamen i teorerisk fysik från Linköpings Universitet 1998 var jag forskarstuderande i fyra år, också vid LiU, i tillämpad matematisk fysik. Under dessa år upptäckte jag att jag har viss talang för att dra ned ungdomar i matematikträsket, samt grundlade en vision om vilken matematik och fysik jag vill förmedla.
Detta har bland annat resulterat i en rad texter som är delade på denna sida.
Vid sidan om lärargärningen är jag trebarnsfar, kajakpaddlare och träningsnarkoman. Träningstiden delas mellan framför allt rullskidor och motionspaddling, men det blir också en del styrketräning. Jag gillar också diverse balansaktiviteter som enhjuling, longboard, slackline och indo board.
Jag lider också av att kunna få datorer att fungera och kan använda dem. Det resulterar ofta i en del merjobb, bland annat denna sida.
Väldigt få bryr sig om denna sida. Den marknadsförs inte, så det är inte så konstigt.
Mina elever, deras vårdnasdhavare, mina tidiagre elever, kollegor runt om i landet och alla andra som har intresse i denna sorts matematik.
Jag arrangerar Strängnäs Kanotmaraton och äger den siten. På sikt kanske jag gör en egen sida för denna del. Vi får se om intresse finns
Att dela med mig av de texter och program jag skrivit.
Ja. Men om det används i organiserad form, till exempel av en lärare som kopierar något till en hel klass, vore jag tacksam om jag kunde få veta det och dessutom veta vad utfallet blev.
Materialet riktar sig till en så liten grupp att det inte skulle löna sig att trycka upp allt till en eller ett par böcker. Det får räcka med glädjen att veta att det kan vara till nytta för andra.
Tja, det har växt fram under årens lopp. Oftast börjar en bok med en vision av att man gärna skulle vilja förklar något jag själv tycker är häftigt. Det kan ibland vara en elev som ställer en fråga om något jag inte tänkt på tidiagre. Vissa syr lapptäcken, andra målar tavlor. Min kreativa kanal är att försöka få ihop avancerade teorier till något begriplit för intresserade gymnasister utan att ämnet överförenklas för mycket. Det är helt enkelt kul!