Här beskrivs några av de program jag
gjort relaterat till min undervisning.
Detta är mitt flaggskepp, och tjänar som stöd för planering av kurser och uppföljning av elevernas prestationer. Här finns konkreta instruktioner om vad olika delar av alla kurser handlar om och vilka konkreta delmål som elever skall nå upp till inom respektive kurs. Här finns också komplementerande läromedel.
Systemet tillåter både lärare och elever att sätta status på delmålen och genererar efter detta en individuell studieplan för varje elev.
Ett spel avsett att träna aritmetik (prioriteringsreglerna, bråkräkning m m) och ekvationslösning. Den pedagogiska poängen är att få spelaren att uppleva man inte räknar med tal utan att tal består av primtal som kan flyttas runt efter givna regler.
En bieffekt är att stora uttryck avdramatiseras.
Här visualiseras hur en kropp rör sig i en potentital. Rörelsen kan liknas vid en kula som rullar runt i en skål med ojämn botten. Användaren kan välja utgångspunkt och utgångshastighet.
Ojämnheterna i skålens botten kan förändras.
Detta program är även avsett att ge inspiration för liknande simuleringar i olika kurser där programmeringsinslag kan förekomma.
Efter en idé från Bart de Smit. Den programvara som finns på hans sida slutade fungera som en följd av att det grafikbibliotek som används ändrades, så jag programmerade en egen i Javascript.
Detta program kräver väldigt mycket datorkraft och kan inte köras på svaga Chromebooks.